سیل در کنیا و تانزانیا: حداقل ۳۶۵ نفر جان باخته‌اند

کنیا در حالی که خود را برای رسیدن یک طوفان در حال نزدیک شدن به سواحل تانزانیا آماده می‌شود، اعلام کرد که تعداد تلفات جانی ناشی از سیل‌هایی که از ماه مارس رخ داده است از ۲۰۰ نفر فراتر رفته است.

باران‌های شدید بسیاری از کشورهای شرق آفریقا را درنوردید و باعث سیل و رانش زمین، تخریب محصولات کشاورزی، تخریب خانه‌ها و آواره شدن صدها هزار نفر شد.

در بیانیه وزارت کشور کنیا آمده است که حداقل ۲۱۰ نفر در این کشور «به دلیل شرایط جوی شدید» جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد قربانیان قبلی روز پنجشنبه ۱۸۸ نفر اعلام شد. علاوه بر این، بیش از ۱۶۵ هزار نفر در کشور آواره و ۹۰ نفر مفقود شدند.

حداقل ۱۵۵ نفر در تانزانیا جان باختند

در حالی که حداقل ۱۵۵ نفر در سیل‌های مشابه در کشور همسایه تانزانیا جان خود را از دست دادند، هر دو کشور خود را برای ورود یک طوفان مترادف با باران‌های شدید آماده می‌کنند.

مقامات تانزانیا روز جمعه هشدار دادند که رویداد آب و هوایی به نام هدایا در حال تقویت برای رسیدن به وضعیت طوفان کامل در حدود ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر متوارا (Mtwara) در ساعت ۰۳:۰۰ به وقت محلی (۰۰:۰۰ GMT) است.

وزارت امور داخله کنیا پیش‌بینی کرده است که طوفان از روز یکشنبه با رسیدن به ساحل می‌تواند بادهای شدید، امواج شدید و بارندگی‌های شدید را به همراه داشته باشد.

حداقل ۲۹ کشته و ۱۷۵ زخمی در بوروندی

به گفته دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از آغاز فصل بارندگی در ماه سپتامبر، حداقل ۲۹ نفر در بوروندی جان خود را از دست داده و ۱۷۵ نفر زخمی شده‌اند.

بارندگی در این منطقه توسط ال نینو تشدید شده است، یک پدیده آب و هوایی طبیعی که اغلب با گرم شدن کره زمین همراه است که باعث خشکسالی در برخی از نقاط جهان و باران‌های شدید در برخی از نقاط دیگر می‌شود.

تا پایان سال ۲۰۲۳، باران‌های شدید بیش از ۳۰۰ نفر را در کنیا، سومالی و اتیوپی که در تلاش برای غلبه بر بدترین خشکسالی ۴۰ سال گذشته بودند، کشته است.